| |

De top 10 van de beste boeken over feedback 2024

Feedback is een terugkoppeling aan iemand over het effect van zijn of haar gedrag of prestaties. Vaak wordt een feedback als negatief gezien, maar het kan je ook zeker helpen en als positief gezien worden. De benadering van de feedback speelt hier vaak wel een grote rol bij.

De boeken op deze pagina vertellen je meer over de Feedback, wanneer een feedback verstandig is om te geven of te ontvangen, maar ook de manier van benadering wordt toegelicht.

Om je een goed beeld te geven van de boeken over Feedback, heb ik naast een boekomschrijving ook een link geplaatst van Bol.com. De link geeft veel extra informatie over het boek en via de link kun je het boek over feedback eenvoudig en snel bestellen.

BoekenBoeken

Feedback is een cadeautje

Eigenlijk is het leven één grote feedbacksessie: dagelijks krijgen we advies en kritiek van vrienden, familie, collega’s, klanten, leidinggevenden en zelfs van huisdieren. En ook al weten we dat feedback zeer waardevol kan zijn, vaak negeren we het of herkennen het überhaupt niet.
Feedback is een cadeautje is het eerste boek dat focust op succesvol feedback ontvangen. Hoe komt het dat we kritiek kunnen ervaren als een aanval op onze identiteit? Waarom vinden we zo snel dat de ander ‘geen recht van spreken’ heeft? Hoeveel nuttige inzichten laten we liggen omdat ‘het nu niet het juiste moment is’?

Goed feedback kunnen ontvangen heeft allerlei voordelen: je relaties worden er sterker door, je zelfvertrouwen groeit en mensen vinden het prettiger om met je samen te werken. Op humorvolle wijze en met vele praktijkvoorbeelden laten Douglas Stone en Sheila Heen zien hoe iedereen
zich kan trainen in het herkennen en verwerken van feedback. Want of je nu in een grote of kleine organisatie werkt, binnen een team opereert, een relatie of een gezin hebt: feedback is en blijft een cadeautje.

Douglas Stone en Sheila Heen braken internationaal door met hun bestseller Difficult Conversations. Beiden zijn Harvard-wetenschappers die al vijftien jaar grote corporaties, non-profitorganisaties en gezinnen begeleiden. Ze maken gebruik van de nieuwste inzichten uit de hersenwetenschap en psychologie.


Feedback – commentaar geven en ontvangen

Slik je je kritiek op anderen soms in? Maakt het je wat uit of je commentaar geeft aan je medewerker, collega of baas? Vermijd je het wel eens om positieve feedback te geven? Veel mensen zullen deze vragen bevestigend beantwoorden. Zij vinden het moeilijk om met feedback om te gaan en lopen er liever met een boog omheen. Toch is open communiceren onontbeerlijk voor het bereiken van (top)prestaties in organisaties.

Dit praktische boek leert je luisteren naar wat anderen je zeggen en je eigen commentaar zo te geven dat anderen naar je luisteren. Je leert hoe je op een duidelijke manier commentaar kunt geven, zonder met je waardeoordelen anderen te kwetsen of af te kraken. Je krijgt inzicht in de angst en emoties die daarmee gepaard kunnen gaan. Zo verbeter je het persoonlijk functioneren van jezelf en de mensen om je heen.


Voor Dummies – Feedback voor Dummies

Op de werkvloer heeft iedereen te maken met het geven en ontvangen van feedback. Kritiek en waardering goed formuleren zijn zaken die je kunt leren. Hetzelfde geldt voor het constructief omgaan met feedback. Feedback voor Dummies staat boordevol tips en technieken voor het geven en ontvangen van feedback, waarmee je de communicatie en het gedrag binnen je organisatie effectiever en efficiënter kunt maken.

Met dit boek kun je er zeker van zijn dat je de juiste toon voor je volgende feedbacksessie zult vinden! Dr. Rüdiger Klepsch is gediplomeerd psycholoog en publiceert regelmatig artikelen in vaktijdschriften. Hij heeft een column in SPIEGEL Online over problemen op de werkvloer.


Feedbackkaarten 2

De focus van Feedbackkaarten deel 2 ligt op het vragen van adviserende feedback. Het is een op zichzelf staand spel en een vervolg op Feedbackkaarten deel 1, waarin positieve feedback centraal staat. Wie na deel 1 klaar is voor een volgende stap en wil weten waar zijn ontwikkelpunten liggen, heeft nu een praktisch instrument in handen.

De snelste manier om jezelf te ontwikkelen is door feedback te vragen. Wat kan ik meer/minder/beter/anders doen? Daar kunnen anderen jou in adviseren. Feedbackkaarten deel 2 helpt om dat op een laagdrempelige en aangename manier te doen. Het spel bevat individuele vragen (Stel dat ik een robot zou zijn. Ik moet terug naar mijn programmeur voor een update van mijn software. Wat is de grootste verbetering in de nieuwe versie?) en teamvragen (Stel, we mogen een aantal sessies doen met een teamcoach, om nog beter te gaan functioneren als team. Welke thema’s zouden op tafel moeten komen?) Het is daarmee zeer geschikt om te gebruiken in trainingen en voor teams. Met dit spel gaan de spelers/teamleden op een constructieve manier met elkaar in gesprek over aandachtsgebieden en ontwikkelpunten.


Feedback geven en krijgen

Wat heb je nodig om je talent ten volle te ontwikkelen?
Hoe creëer je de juiste voedingsbodem voor opbouwende feedback?
Hoe bereik je een toestand van flow waarbij lichaam, geest en emoties in harmonie zijn?

Een team kan pas succesvol zijn als de individuele leden het beste van zichzelf geven en zo elkaar positief uitdagen. Als leidinggevende is het jouw taak om het talent van elk van je teamleden te laten ontluiken en groeien. Dat doe je door juist om te gaan met feedback, zowel in het geven als in het krijgen ervan.

Feedback geven en krijgen bundelt de inzichten van vele jaren werken met topatleten en vertaalt ze naar bruikbare tips die onmiddellijk toepasbaar zijn in de praktijk. Het toont hoe je je eigen perspectief loslaat en je helemaal inleeft in het perspectief van je teamlid. Aan de hand van de vele oefeningen leer je coachen vanuit het hart. In dit boek vind je geen theoretische modellen, maar echte verhalen van echte mensen.


Vraag gewoon feedback 2 Adviserende feedback

Deel 2: Adviserende feedback Weet jij wat jouw verbeterpunten zijn? Daar kom je maar op één manier achter: door feedback te vragen. Veel mensen zijn er huiverig voor. ‘Vragen om kritiek? Ik dacht het niet!’ Maar als je het goed doet, voelt feedback niet als een afrekeninstrument. Feedback is een effectief middel om te groeien, zowel op persoonlijk als op professioneel vlak. Zéker niet bedoeld om jou een rotgevoel te bezorgen. Soms krijg je waardevolle feedback spontaan cadeau. Maar je kunt er ook gewoon om vragen en zo actief werken aan je ontwikkeling.

In dit boek lees je alles over het vragen van adviserende feedback, oftewel de dingen die je beter of anders kunt doen. Een logisch vervolg op Vraag gewoon feedback – Deel 1, over positieve feedback. Ga direct aan de slag met de opdrachten, inclusief extra uitleg en praktijkvoorbeelden. Feedback vragen is soms spannend, maar altijd een krachtig groeimiddel. Gewoon doen!


Feedback

Feedback wordt beschouwd als één van de krachtigste invloeden op lesgeven en leren. Maar tegelijkertijd kan de impact van feedback heel wisselend zijn, afhankelijk van het type feedback en hoe deze wordt gegeven en ontvangen.

Met talrijke voorbeelden en aansprekende anekdotes laat dit boek zien hoe je een effectieve cultuur voor feedback tot stand kunt brengen. De auteurs geven structuren voor lesgeven en leren die de best mogelijke basis voor feedback vormen. Daarbij baseren ze zich op onderzoek, theoretische inzichten en een grote expertise in het lesgeven.

Dit boek behandelt de principes en praktische aspecten van feedback:

  • De invloed van feedback Het belang van oppervlakkig leren, diep leren en transfer, Feedback van leerling naar leraar, Feedback van leerlingen onderling, De kracht van feedback, zowel in de les als na de les.

Feedback om leren zichtbaar te maken is een samenwerking van twee internationaal bekende onderwijskundigen: het brengt de wereldberoemde deskundigheid van John Hattie op het gebied van onderzoek samen met de uitgebreide, praktische ervaring van Shirley Clarke. Dat maakt dit boek een onontbeerlijke bron voor leraren op elk gebied en in elke fase.


Vraag gewoon feedback 1 Positieve feedback

Deel 1: Positieve feedback Weet jij wat anderen in jou waarderen? Daar kom je maar op één manier achter: door feedback te vragen. Veel mensen zijn er huiverig voor. ‘Is dat niet gewoon naar complimentjes vissen?’ Niet als je het goed doet! Feedback is een effectief middel om te groeien, zowel op persoonlijk als op professioneel vlak. Soms krijg je waardevolle feedback spontaan cadeau. Maar je kunt er ook gewoon om vragen en zo actief werken aan je ontwikkeling.

In dit boek lees je alles over het vragen van positieve, ontwikkelingsgerichte feedback. Ga direct aan de slag met de opdrachten, inclusief extra uitleg en praktijkvoorbeelden. Hierna kun je verdergaan met Vraag gewoon feedback – Deel 2, over adviserende feedback. Feedback vragen is soms spannend, maar altijd een krachtig groeimiddel. Gewoon doen!


Feedback is fantastisch

Max weet gewoon niet wat hij moet zeggen … als zijn vriend Freek hem vertelt wat een goede kauwgombellenblazer hij is. En alle woorden zwemmen rond in zijn hoofd wanneer Liam hem tijdens voetbal een tip geeft over schieten op de goal. En wat moet hij met Nina? Hij kan bijna niet geloven dat ze zijn T-shirt leuk vindt. Net zoals veel kinderen van zijn leeftijd, weet Max nog niet goed hoe hij kan omgaan met kritiek en complimenten.

In dit boek leert Max hoe je kunt reageren op positieve feedback en hoe je negatieve feedback kunt gebruiken om te groeien. Hij ontdekt dat feedback eigenlijk best fantastisch is! “Dit is een heerlijk boek om samen met kinderen te lezen. Tijdens het lezen ontstaan vanzelf geweldige vragen, zoals: ‘Wat is de beste manier om op complimenten te reageren?’, ‘Hoe weet je of iemand oprecht is wanneer hij of zij aardige dingen tegen je zegt?’ of ‘Is het oké om iets goeds over jezelf te zeggen?’. Naar aanleiding van dit boek kunnen waardevolle gesprekken tot stand komen en dat is nu juist het belangrijkste kenmerk van een goed boek!”


De Orka Award

Een manager leert van een orkatrainer de fijne kneepjes van het motiveren. Over vertrouwen kweken, goed gedrag prijzen en verkeerd gedrag corrigeren.

Ken Blanchard wijst u in De Orka Award op de kracht en de effectiviteit van positieve feedback. Bij een orka denkt u waarschijnlijk aan een gevaarlijke killer, maar toch laten deze slimme dolfijnen zich maar wat graag allerlei kunstjes aanleren. Hoe doe je dat, vroeg manager Wes Kingsley zich af, laat je ze eerst verhongeren en dan reiken naar een visje?

In gesprek met een orkatrainer leerde Kingsley over vertrouwen kweken, goed gedrag prijzen en verkeerd gedrag corrigeren. De parallellen met zijn eigen situatie – in zijn werk gaat Kingsley vaak op zoek naar iemand die hij kan betrappen op een fout – zijn hem onmiddellijk duidelijk. Samen met een bedrijfsadviseur gaat hij aan de slag om zijn managerspraktijken, maar ook zijn gezinsleven, een nieuwe impuls te geven.

De Orka Award zal zowel op het werk als in de privesfeer een bron van inspiratie zijn! Ken Blanchard is de onvolprezen (co-) auteur van eversellers als De One Minute Manager en Wie beeft mijn kaas gepikt? Thad Lacinak en Chuck Tompkins leiden organisaties gespecialiseerd in dierentraining. Jim Ballard is bedrijfstrainer en schrijver. De Orka Award is nu ook verkrijgbaar als luisterboek.


BoekenBoeken

Vergelijkbare berichten