De top 8 van de beste boeken over start-ups 2024
Als startup-ondernemer is het cruciaal om voortdurend te blijven leren en groeien. Gelukkig zijn er talloze boeken die speciaal zijn geschreven om je te inspireren, te informeren en te begeleiden op je ondernemersreis. Of je nu een doorgewinterde ondernemer bent of net begint, deze top 10 boeken zijn een must-have voor iedereen die betrokken is bij de wereld van startups.
Om je een goed beeld te geven van de boeken heb ik naast een boekomschrijving een link geplaatst van Bol.com. Deze link geeft je veel extra informatie over het boek. Via de link kun je het boek eenvoudig en snel bestellen.
Wat is een Start-up:
Een start-up is een jong bedrijf dat zich kenmerkt door zijn innovatieve karakter en zoektocht naar schaalbare groei. Vaak ontketend door een vernieuwend idee, is een start-up gericht op het oplossen van een specifiek probleem in de markt.
De 100 euro Startup
Bestsellerauteur Chris Guillebeau laat in de ‘100 euro Startup’ zien hoe je met slechts 100 euro voor jezelf kunt beginnen en succesvol kunt zijn! Doe het en stap uit die ratrace.
Je hoeft niet langer van negen tot vijf voor een baas te werken om je hypotheek en jaarlijkse vakantie te betalen. Stap uit de ratrace en begin voor jezelf!
In ‘De 100 euro Startup’ laat ondernemer en bestsellerauteur Chris Guillebeau zien hoe dat voor iedereen binnen handbereik is. Hij deelt cruciale inzichten van mensen die met 100 euro of minder een eigen bedrijf begonnen, waarmee ze nu 50.000 euro of meer verdienen. Alleen nog maar werken omdat het je gelukkig maakt is mogelijk voor iedereen. Zet je passie om in winst en creëer een onafhankelijker en zinvoller leven.
Van idee naar start-up
Denk je erover om een onderneming te starten? Heb je een idee voor een nieuw product, een nieuwe dienst of een innovatief project? Zie je door de vele bomen over start-ups en innovatie het bos niet meer? ‘Van idee naar start-up’ helpt je stap-voor-stap van een businessidee naar een product of dienst die inspeelt op de behoeften van de klant en tegelijkertijd levensvatbaar is. Je leert onderzoeken waar de klant tegenaan loopt, aansluiten bij wat hij wil, je idee te onderbouwen en te testen in de markt. Concrete (duurzame) voorbeelden, tools & templates en tips & tricks helpen bij de uitwerking van elke stap. Het stappenplan is gebaseerd op toonaangevende literatuur over onder andere Lean Startup, Design Thinking, Business Model Generatie en Customer Development.
Deze tweede, herziene druk besteedt meer aandacht aan: • de relatie tussen Design Thinking, Lean start-up en het stappenplan; • de ondernemersmindset; • de haalbaarheid van een product of dienst; • het doen van onderzoek onder klanten en stakeholders; • verschillende marketingtools zoals growth hacking, sociale media en pitchen. Op de online leeromgeving bij dit boek vind je uitgewerkte voorbeelden van inspirerende start-ups. En natuurlijk onze toolbox met bijna 50 modellen en templates. ‘Van idee naar start-up’ is geschreven voor innovatieve, startende (student)ondernemers. Maar iedereen die met een idee rondloopt en dat wil realiseren kan met dit praktische stappenplan aan de slag. Ook voor bestaande bedrijven die willen groeien en op zoek zijn naar nieuwe, aantrekkelijke markten is dit boek heel bruikbaar.
‘Met dit boek zijn de schrijfsters erin geslaagd om de wirwar aan toonaangevende start-upliteratuur plat te slaan in een praktisch stappenplan. Een feest der herkenning waarin klantbehoefte en product-marktfit centraal staan. En wat velen aan zal spreken: het stappenplan bespaart uren leeswerk, waardoor snelheid gemaakt kan worden, essentieel in het start-upwereldje richting schaal-faalmoment van je risicovolle experiment onder extreme druk.’ − Jorg Kop, MD UtrechtInc en co-founder SnappCar
‘Een ondernemer heeft natuurlijk helemaal geen tijd zich door stapels boeken en literatuur heen te worstelen om iets te leren over ondernemerschap. Wel is hij praktisch en wil gericht aan de slag. En daarom juist is dit boek zo goed. Het helpt ieder-een die iets met ondernemerschap te maken heeft aan handzame tips en inzichten. In dit boek vind je een realistisch stappenplan met een goed leesbaar overzicht van actuele en relevante theorieën.’ − Rolien Blanken, Docent-onderzoeker Businessmodellen bij de Haagse Hogeschool –
Start-up: van idee tot exit
Waarom worden sommige startups een groot succes terwijl de meeste falen? En waarom hebben zoveel bedrijven moeite met innoveren? In dit boek deelt Jeroen Bertrams de geheimen van het bouwen van een succesvolle startup. Vanaf het eerste idee tot en met een succesvol product dat de wereld razendsnel verovert. Hij voerde gesprekken met de oprichters van tientallen succesvolle, jonge, Nederlandse bedrijven waaronder Coolbue, WeTransfer, YoungCapital, Sendcloud, Zivver, Fonq, Bax Music, en 3DHubs.
Tevens sprak hij met bekende investeerders over het realiseren van groei en het ophalen van financiering. Jeroen Bertrams adviseert bedrijven over groei en innovatie en investeert in startups. Eerder was hij oprichter van vier bedrijven. Hij heeft belangen in meer dan tweehonderd startups waaronder de unicorns Notion, Rappi en Carta. Hij is auteur van elf boeken, waaronder Succesvol investeren in startups en Online Marketing Expert in een Week.
De start-up scorecard
Waarom groeit de ene start-up uit tot een miljardenbedrijf terwijl de andere mislukt? Dit boek beschrijft de succesfactoren die bepalen of er muziek zit in een startende onderneming. Aan de hand van de vier dimensies Purpose, Profit, People en Product kun je met de scorecard berekenen of een onderneming excelleert op het gebied van groei, winstgevendheid en maatschappelijke impact. Je ziet direct of een start-up succesvol is of gedoemd om te mislukken.
Met de scorecard krijg je: • inzicht in de succesfactoren • inzicht in de faalfactoren • handvatten om het succes te vergroten • maximaal rendement op start-upinvesteringen De start-up scorecard is een onmisbaar standaardwerk voor zowel ondernemers als investeerders. Ondernemers kunnen de scorecard inzetten om hun succes en hun aantrekkelijkheid voor investeerders te vergroten. Investeerders kunnen de scorecard gebruiken om bedrijven met de meeste potentie te selecteren. Profiteer daarnaast van alle inzichten uit interviews met Nederlandse topondernemers en investeerders.
Als lezer krijg je toegang tot een online platform waar je de scorecard kunt invullen en de score direct kunt vergelijken met peers. Geert-Jan Smits heeft zelf meerdere ondernemingen opgericht. Als investeerder en adviseur deed hij daarna veel kennis en ervaring op aan de andere kant van de tafel. Smits heeft een groot netwerk in de start-up- en investeerderswereld en is een ervaren spreker. ‘We vinden het gaaf om ons bedrijf en onszelf telkens weer opnieuw uit te vinden’ – Jeroen Doorenbos, oprichter Belsimpel.nl ‘Zorg dat je iets doet wat dicht bij je hart ligt. Want dat geeft de sterkste drijfveer een mooi bedrijf op te bouwen’ – Machtelt Groothuis, oprichter Rubio Impact Ventures
Succesvol investeren in startups
Het aantal mensen dat investeert in startups is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Vrijwel iedereen kan tegenwoordig geld steken in jonge bedrijven. Toch worden lang niet alle startups een succes. De vraag is hoe je ervoor zorgt dat je in de juiste bedrijven investeert. De auteur legt stap voor stap uit hoe je te werk dient te gaan. Van het bepalen van jouw strategie tot en met het toegang krijgen tot voldoende startups. Van het nauwgezet beoordelen van bedrijven tot en met het maken van de deal.
Leer via welke kanalen je kunt investeren, hoe deals worden gestructureerd, hoe je de waarde van een startup bepaalt en hoe je een gezonde portfolio opbouwt. Jeroen Bertrams is een van de meest actieve angels in Nederland. Hij investeerde in meer dan tweehonderd startups waaronder vijf zogenaamde unicorns. Naast zijn werk als investeerder helpt hij bedrijven en startups bij het ontwikkelen van hun digitale strategie en realiseren van online groei. Hij schreef acht managementboeken, onder meer over online marketing en social media.
Startup funding
Veel startups zoeken vroeg of laat een investering. Hoe pak je dat het beste aan?, Hoe bereid je je voor? Hoe kom je in contact met de juiste investeerders? En hoe onderhandel je een goede termsheet uit? Venture capital advocaat Sjoerd Mol en startup analyst Thomas Mensink nemen je in dit boek aan de hand van hun ervaringen mee door het hele proces van investor readiness, fundraising, termsheets, het closen van de deal tot uiteindelijk de exit.
STARTUP FUNDING leert je: – Wat het business model van een venture capital investeerder is – Wat het verschil is tussen non-dilutive financing, een aandelen financiering, een convertible loan en een SAFE – Welke criteria investeerders hanteren bij het nemen van investeringsbeslissingen – Hoe je er zelf voor kunt zorgen om meer investor ready te worden – Hoe je met investeerders in contact kunt komen en hoe je deze gesprekken het beste kunt voorbereiden – Wat liquidatiepreferenties, anti-verwateringsbedingen, vesting afspraken en andere termsheet bepalingen betekenen, hoe ze werken, wat wel en niet gangbaar is en met welke bepalingen je absoluut niet akkoord moet gaan – Hoe je een goede termsheet uitonderhandelt en de deal uiteindelijk snel en efficiënt kunt closen – Wat de pro’s en con’s van de verschillende vormen van werknemersparticipatieplannen zijn en hoe je hier een keuze in kunt maken – Hoe je het beste met een investeerder kunt samenwerken om samen tot een mooie exit te komen.
Naast de praktische aandachtspunten en ervaringen van de auteurs, bevat het boek ook vele tips en inzichten van succesvolle Nederlandse investeerders en founders zoals Jeroen Arts (Speedinvest), Florentine Fockema (SHIFT), Patrick Kerssemakers (Dutch Founders Fund), Ives van Hoorne (CodeSandbox), Ragnar Jongen (DN Capital) Corné Jansen (Inkef), Herman Kienhuis (Curiosity VC), Harm de Vries (Innovation Industries) en nog veel meer mensen.
De lean startup
Laat je inspireren door de Lean Startup! Het idee van de Lean Startup is uitgegroeid tot een wereldwijde beweging. Ondernemers en bedrijven ontwikkelen en lanceren er op succesvolle wijze nieuwe producten mee. De aanpak, waarin het Lean-denken wordt toegepast op het proces van innovatie, maakt het mogelijk de juiste dingen te meten, het product aan te passen en opnieuw te testen. Resultaat: je zult minder tijd en geld verspillen. In dit boek lees je alles over de principes en technieken van de Lean Startup. De methode is ontworpen om je te leren hoe je een startup opbouwt. Het biedt daarnaast manieren om een bedrijf met de grootst mogelijke snelheid op te schalen en te laten groeien. Eric Ries, bestsellerauteur en ondernemer, heeft diverse startups opgericht en geadviseerd. Zijn Lean Startup-methodiek verovert de wereld en wordt gezien als de nieuwe innovatiefilosofie. ‘Heel soms verschijnt een boek dat ons totaal anders laat denken over innovatie en ondernemerschap… De Lean Startup is zo’n boek.’ – Financial Times
Sprout groeigids voor startups en scaleups – Bouw een Killer Groeistrategie
Hard groeien, snel schalen: het vraagt om een robuuste groeistrategie. Deze gids biedt daarvoor praktisch toepasbare inzichten en leert je over de nieuwste tools en methodes. Lees hoe groeigoeroes als Verne Harnish en LinkedIn-oprichter Reid Hoffman hun scaleupmethodes ontwikkelden en hoe je die op je eigen bedrijf toepast. Laat je inspireren door de learnings van Belsimpel, Picnic, Helloprint en andere succesvolle scaleups. Sprout laat samen met de groeiexperts van EYnovation, nlgroeit, GoFastForward en Erasmus Centre for Entrepreneurship in Bouw een Killer Groeistrategie zien hoe je het wilde beest temt dat groei heet.
Inclusief voorwoord van Michiel Muller (oprichter Picnic).
‘Sprout stelt de belangrijkste voorwaarden om te groeien op scherp.’ – Elske Doets, Zakenvrouw van het Jaar 2017
‘Een rijke set aan modellen om jouw strategie tegen het licht te houden.’ – Mark Vernooij, Founder THNK School of Creative Leadership
Trefwoorden: Ondernemer product marketing Sprout groeigids groei strategie startup scaleup ondernemen opschalen klanten businessmodel marketing Alex van der Hulst handleiding