|

De top 10 van de beste boeken over dwang 2025 (Dwangstoornis)

Dwangstoornis, ook bekend als obsessief-compulsieve stoornis (OCS), is een psychische stoornis die wordt gekenmerkt door obsessieve gedachten en/of dwangmatige handelingen. Obsessieve gedachten zijn aanhoudende en ongewenste gedachten die angst veroorzaken, terwijl dwangmatige handelingen repetitief gedrag zijn waartoe individuen zich gedwongen voelen om hun angst te verlichten.

Enkele veel voorkomende symptomen van een dwangstoornis zijn angst voor besmetting, dwangmatig schoonmaken, dingen perfect regelen en de behoefte om alles onder controle te hebben. Deze symptomen kunnen het dagelijks leven en de relaties van een individu aanzienlijk beïnvloeden, waardoor het moeilijk wordt om reguliere activiteiten uit te voeren.

Meer over dwang en de dwangstoornis lees je in de boeken op deze pagina. De boeken zijn heel divers van informatie tot aan het helpen van je dwangstoornis. Om je een goed beeld te geven van de boeken heb ik naast een boekomschrijving ook een link van Bol.com geplaatst. Deze link geeft veel extra informatie over het boek.

BoekenBoeken

Boom Hulpboek – Doorbreek je dwang

Elke dag dertig keer je handen wassen of drie keer schone kleren aantrekken, omdat je je anders vies voelt. Dit boek biedt ‘dwangers’ uitzicht op een toekomst zonder beperkende en vaak tijdrovende dwanghandelingen. Dit zelfhulpboek is bestemd voor mensen die van hun dwangklachten af willen.

Naast informatie over de stoornis, het ontstaan en voortbestaan ervan, en de rol van de omgeving, biedt het een stappenplan dat de lezers in negen weken doorlopen. Met zelftests krijgen lezers een duidelijk beeld van hun dwanghandelingen en dwanggedachten, en de angsten die eraan ten grondslag liggen.

Ervaringsverhalen maken het boek concreet en herkenbaar. De auteurs hebben vele cliënten behandeld die leven met dwang. Vriendelijk en zonder oordeel loodsen zij de lezers door het programma. De werkbladen en oefeningen zijn gratis te downloaden. Deze geheel vernieuwde editie van Doorbreek je dwang kan iedereen zelfstandig gebruiken, maar ook met ondersteuning van een hulpverlener.

Manja de Neef is gedragstherapeut/psychotherapeut. Tevens is zij auteur van de bestseller Negatief zelfbeeld. Yvette van der Pas is klinisch psycholoog en cognitief gedragstherapeut. Zij trad als deskundige op in de tv‑programma’s Angst de baas en Fearfighters, en schreef het boek Rijangst.


Dwang – Een herkenbare en humoristische verkenning van al mijn obsessies

Een herkenbare en humoristische verkenning van OCD, voor lezers van Matt Haig en Sally Rooney.

Lauren Brown maakt zich zorgen. Heel veel zorgen. Om meteorieten die op haar hoofd kunnen vallen, om de afwezigheid van wc’s op openbare plekken en of haar beste vriendin wel écht haar beste vriendin is. Ze zoekt naar manieren om haar angsten te bedwingen, zoals ketchupzakjes waarin net zo lang geknepen moet worden tot ze barsten en bierviltjes die erom vragen in tweeën gescheurd te worden.

Scherp, meedogenloos maar ook met een flinke portie zelfspot onderzoekt ze in Dwang hoe haar (vele) angsten en obsessies zijn ontstaan – en hoe ze daarmee om moet gaan. Het resultaat? Een ontroerende maar ook hoopvolle en herkenbare verkenning van dwangmatigheid en genezing. Dwang is een rauw en openhartig verhaal over obsessie, dat leest als een roman.

‘Lauren verwoordt haar psychische problemen in een rauwe, intense en meeslepende stijl.’ Matt Haig

‘Dwang is helder en levendig in de scènes die het oproept, dapper openhartig, ontroerend en vaak erg grappig.’ Robert Macfarlane, auteur van De laatste wildernis

‘Lauren schijnt een prachtig licht op een onderwerp waar zelden over gesproken wordt. Dit boek is zowel intiem als vrijmoedig.’ Helen Mort, auteur van Black Car Burning


Doorbreek angst en dwang bij je kind

In duidelijke taal en zonder een vleugje schuld, geeft Lebowitz ouders de sleutel om zichzelf en hun kinderen los te maken van overmatige angst. “Doorbreek Angst en Dwang bij je kind”..……, is een goed georganiseerde, herkenbare en onmisbare gids voor het SPACE-programma – ( een unieke, krachtige, bewezen effectieve methode om angst bij kinderen ( en jongeren) te behandelen. ) – Dawn Huebner, PhD.

Ouderschap bij angstige kinderen en adolescenten betekent constante uitdagingen: “wanneer moeten ouders kinderen helpen angstwekkende situaties te vermijden, en wanneer moeten ze hen aanmoedigen hun angsten onder ogen te zien?” “Hoe kunnen ouders zelfstandigheid bevorderen?” “ Wat te doen wanneer de angst van het kind het hele gezinsleven overneemt? “ Doorbreek Angst en Dwang bij je kind is het enige boek dat een volledig oudergericht behandelprogramma biedt.

Ouders zullen leren hoe ze de angst van hun kinderen kunnen verlichten door de manier te veranderen waarop ze zelf reageren op de symptomen van hun kinderen. Ouders hoeven zich niet bezig te houden met het gedrag van hun kinderen. In plaats daarvan wordt aan ouders getoond hoe ze hun eigen aanpassingsgedrag aan de angst van hun kind (waardoor angst kan floreren) kunnen vervangen door andere, meer ondersteunende reacties, gericht op acceptatie van de moeilijkheden en vertrouwen.

Dit boek biedt duidelijke richtlijnen en praktische suggesties. Van het begrijpen van de angst en OCD van het kind tot het leren praten met een angstig kind, het vermijden van veelvoorkomende valstrikken en -kuilen (zoals bijvoorbeeld overdreven beschermend of juist te veeleisend zijn) tot het opsporen van de manieren waarop ouders het angstige gedrag van een kind mogelijk hebben gefaciliteerd.

Het boek bevat werkbladen om de beschreven suggesties in daden om te zetten. Ook is het voor professionals een handig instrument. Eli R. Lebowitz, PhD, bestudeert en behandelt angst bij kinderen en adolescenten aan de Yale School of Medicine Child Study Centre.


Als helpen niet helpt – Hoe jij jezelf kunt zijn naast angst of dwang in je gezin

Tien procent van de Nederlanders heeft behoorlijk last van angst en/of dwang. Als naaste heb je daar mee te maken.Je krijgt inzicht in de patronen van meedwangen, vermijden en emotionele chantage.

Als je een partner of kind hebt met angstig of dwangmatig gedrag. Tien procent van de Nederlanders heeft behoorlijk last van angst en/of dwang. Als naaste heb je daar veel mee te maken. Dus jij bent niet de enige! Hoever ga jij mee in het aanpassen aan de angst of dwang van je partner of kind? Hoe blijf je bij jezelf bij wat je moet of niet mag van de ander? Waarom ga je erin mee? Hoe houd jij het in stand? Hoe kun jij er meer ontspannen mee omgaan? Hoe kun je stoppen met de ander ‘beter’ te maken?

Dit boek laat je niet kijken naar je partner of kind, maar naar jezelf. Je krijgt inzicht in de patronen van meedwangen, vermijden en emotionele chantage. Hoe kom je erin en hoe stap je uit die patronen? Je moet hard zijn tegen de dwang en aardig voor de drager ervan. Dat advies geef ik naasten van mensen met een dwangstoornis. Makkelijk gezegd, maar hoe doe je dat? Dit boek boordevol advies en tips is daarom meer dan welkom. Menno Oosterhoff, psychiater en auteur van “Vals Alarm”


Ik dwang

Van leven met een dwangstoornis naar ultieme vrijheid

Van zijn twaalfde tot zijn tweeëntwintigste bevindt Erwin Roebroeks zich in de greep van een dwangstoornis. Hij doucht acht uur per dag, drinkt zeepsop terwijl hij chirurgenkleding draagt, en snijdt zijn huid open om die vanbinnen schoon te kunnen maken. De medische wereld schrijft hem aanvankelijk af. Roebroeks zal nooit van zijn ernstige obsessief-compulsieve stoornissen (ocs) afkomen. En toch, na een langdurig proces en een driejarige klinische behandeling met de meest extreme therapieën, lukt hem wat vrijwel nooit iemand lukt.

Hij is verlost van zijn dwang. Als herboren verlaat hij de kliniek, maar daarbuiten wordt hij geconfronteerd met de jaren die hij gemist heeft. Wat betekent de wijde wereld voor iemand die in een geïsoleerde kliniek het donkerste in zichzelf heeft gezien? Wat houden vriendschap en liefde in voor een man die grote eenzaamheid heeft gekend? In Ik dwang onderzoekt Roebroeks hoe het kan dat hij genezen is, en wat het betekent om bevrijd te zijn van een kwaad dat zo lang vat op hem had.


Kind en adolescent praktijkreeks – Bedwing je dwang

Hoe behandel je een kind met een (ernstige) dwangstoornis? Wat doe je als de lijst met dwanghandelingen eindeloos lang is of een jongere niets voelt voor exposure? Hoe betrek je ouders bij de therapie?

In dit boek beschrijven de auteurs hoe de behandeling van een (ernstige) dwangstoornis bij kinderen en jongeren in zijn werk gaat, welke problemen een therapeut kan tegenkomen en wat daar mogelijke oplossingen voor zijn. Het boek is aangepast aan de nieuwe inzichten en ontwikkelingen, onder meer over exposure en intensieve therapie.

Bedwing je dwang – Behandeling van de dwangstoornis bij kinderen en jongeren is de herziene versie van het boek dat de auteurs twaalf jaar geleden schreven.De eerste hoofdstukken bevatten de bijzonderheden en de diagnostiek van de dwangstoornis. Daarna volgen de theorie en de praktijk van de behandeling. Er is een hoofdstuk over problemen die kunnen optreden tijdens de behandeling en mogelijke oplossingen daarvoor, gevolgd door een hoofdstuk over het afsluiten van de behandeling. In het laatste hoofdstuk staat het sessie-per-sessie behandelprotocol in verkorte vorm, gevolgd door het volledige behandelprotocol. Dit protocol geeft de therapeut praktische handvatten. Zowel het verkorte als het volledige protocol zijn online beschikbaar evenals de in dit boek gebruikte formulieren.

Dr. Else de Haan is emeritus bijzonder hoogleraar cognitieve gedragstherapie bij kinderen en jongeren. Zij werkte jarenlang in de klinische praktijk, waar zij onder meer kinderen en jongeren met een dwangstoornis behandelde. Zij deed onderzoek naar effectiviteit en werkingsmechanismen van de behandeling. Zij publiceert, geeft lezingen en workshops.

Dr. Lidewij Wolters werkt als gz-psycholoog en onderzoeker. Zowel in het klinische werk als in het onderzoek heeft zij zich gespecialiseerd in de behandeling van kinderen en jongeren met een dwangstoornis. Zij publiceert over dit onderwerp, geeft lezingen en workshops.


Mijn kind heeft OCD

‘Eten, aankleden, wassen, slapen, alles ging met veel stress gepaard. Ze moest alles op een bepaalde manier of telkens opnieuw doen. Naar school gaan ging niet meer, het lukte niet om met vriendjes te spelen… Het was duidelijk: we konden het niet alleen oplossen.’

Julie is negen wanneer ze de diagnose OCD krijgt. Haar dwangstoornis is zo ernstig dat die niet alleen haar eigen leven beheerst, maar ook dat van haar gezin. Haar ouders doen wat ze kunnen om haar te helpen, maar stuiten op een hoop vragen en uitdagingen. Een herkenbare situatie voor andere ouders van een kind met OCD.

Dit boek brengt het onverbloemde verhaal van Julie en is tegelijk ook een leidraad voor ouders en begeleiders van kinderen met een dwangstoornis. Experts Else de Haan en Lidewij Wolters geven een antwoord op de meest voorkomende vragen die je je kunt stellen, zoals:

  • Wat zijn dwanggedachten eigenlijk?
  • Hoe ga ik het beste om met de dwanghandelingen van mijn kind?
  • Hoe wordt OCD behandeld?
  • Waar vind ik een goede behandelaar?
  • En hoe ga ik om met de impact op de rest van het gezin?

Angst voor de angst – De macht van dwang

Als kind speelde ze in de zandbak, klom ze in bomen en kwam ze met vieze kleren thuis. Nooit eerder had ze last van smetvrees tot ze in 2009 een fietsongeluk kreeg. De wond aan haar heup is gaan infecteren. Ze heeft ruim een jaar met een bacterie rondgelopen zonder het te weten. Vanaf dat moment veranderde haar hele leven. Niemand wist wat er daadwerkelijk aan de hand was. Totdat het bijna te laat voor haar was. Ze voelde zichzelf langzamerhand wegglijden. Ze zag geen enkel licht in het einde van de tunnel. Uiteindelijk vertrekt ze naar Thailand om haar angst onder ogen te komen. Zou ze de macht over haar dwangstoornis kunnen overwinne


Contact maken in de wereld van drang en dwang

Nu mensen meer verantwoordelijk worden gemaakt om zelf hun problemen op te lossen, al dan niet met behulp van hun sociale netwerk, zullen sociaal werkers en andere sociale professionals vaker ingeschakeld worden bij onvrijwillige hulpverlening: het bieden van ondersteuning aan personen of gezinnen die daar zelf niet om hebben gevraagd. Hoe voer je als sociaal werker een gesprek met iemand die er niet voor kiest om met jou te praten?

Dit boek beschrijft de dagelijkse praktijk vanuit het proces en het perspectief van de sociaal werker: omgevingsgericht, dichtbij de cliënt en diens netwerk, handelend vanuit het bevorderen van eigen kracht, zelfredzaamheid en wederkerigheid en gebruikmakend van gereedschappen die ingezet kunnen worden bij dwang en drang. De centrale taak is om te zorgen voor werkelijk contact met de cliënt.

Dit boek is geschreven voor studenten van de opleidingen Social Work, MWD, SPH, CMV,Pedagogiek en TP.

Thomas Noordink is orthopedagoog en docent psychosociale hulpverlening bij de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Thomas geeft onderwijs in onvrijwillige hulpverlening. Hij werkte als jeugdhulpverlener binnen zowel een outreachende- als een residentiële sector en werkte jaren als gedragsdeskundige bij Bureau Jeugdzorg en Jeugdbescherming Gelderland. Met name binnen deze laatste functie ontwikkelde hij specifieke affiniteit met drang en dwanghulp.

Niek Maassen is docent en onderwijsontwikkelaar aan de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Als maatschappelijk werker bekleedde hij functies in diverse zorginstellingen, waaronder tbs-kliniek, verslavingsreclassering en jeugdbescherming. Tijdens zijn carrière volgde Niek tal van opleidingen en cursussen op het gebied van coaching. Niek is ook expert op het gebied van agressieregulatie en -hantering.

Jeroen Otten is docent psychologie en schrijfvaardigheid bij de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening aan de HAN. Hij werkte jarenlang bij William R. Miller in Albuquerque in de Verenigde Staten en later in de Nederlandse verslavingszorg (Trimbosinstituut, Jellinek, IrisZorg). Jeroen schreef onder meer boeken over kortdurende hulpverlening bij alcoholproblemen, straathoekwerk, schrijfvaardigheid in de zorg en de relatie tussen hersenen en geest.


Tics en dwang in de klas

Tics en dwang worden niet altijd opgemerkt in de klas. Toch kunnen ze veel invloed hebben op het functioneren en de leerprestaties van kinderen. De Hulpwaaier Tics en dwang in de klas is een handig hulpmiddel voor leraren in het basisonderwijs en de eerste klassen van het voortgezet onderwijs. In praktisch ingedeelde secties vind je direct toepasbare kennis en tips. Aan bod komen onderwerpen als: storend gedrag in de klas, triggers verwijderen, extra moeilijke dagen, contact met ouders en gebruikmaken van positieve eigenschappen.


BoekenBoeken

Vergelijkbare berichten