|

De top 10 van de beste en leukste boeken over Ferrari 2025

Het automerk Ferrari doet je al snel aan de Rode formule 1 wagens denken, en aan de snelle sportauto´s. Ferrari is een Italiaans automerk dat gevestigd is in Maranello (Italië). Ferrari is opgericht in 1929 als een raceteam door Enzo Ferrari. Pas sinds 1947 is het bedrijf overgegaan in het produceren in (legale) straatauto´s onder de naam Ferrari S.p.A.

Veel meer informatie over Ferrari lees je o.a. in de boeken in deze top 10 over Ferrari. Ondanks dat alle boeken alles wil laten zien en vertellen over Ferrari zijn de boeken wel heel divers. Om je een goed beeld te geven van de boeken, heb ik naast een boekomschrijving ook een link van Bol.com geplaatst.

De link geeft veel extra informatie over het boek, waaronder de waardering en de recensies van de lezers. Via de link kun je het boek eenvoudig en snel bestellen. Een goed alternatief voor Bol.com is Bookspot.nl

AutoAuto

Het verhaal van Ferrari

Het verhaal van Ferrari is een ode aan het legendarische Italiaanse automerk dat 75 jaar bestaat en de gehele geschiedenis in beeld brengt.

Snelheid, luxe, uitmuntendheid en innovatie definiëren Ferrari al 75 jaar als ’s werelds meest gerespecteerde autofabrikant. Het verhaal van Ferrari, geschreven door Stuart Codling, is een eerbetoon aan het legendarische merk in woord en beeld. Van de eerste auto die in 1947 onder de naam Ferrari werd gebouwd tot de wereldwijde gigant van vandaag. Inclusief verhalen over overwinningen en tegenslagen op het circuit en van coureurs en ingenieurs die hebben bijgedragen aan het succes van Ferrari in de Formule 1. Met zestien Formule 1 constructeurstitels is Ferrari de meest succesvolle naam in de autosport.


Fantastic Ferrari

Fantastic Ferrari

Ferrari is het enige team in de Formule 1 dat vanaf 1950 tot nu aan elke editie van het wereldkampioenschap deelnam. Het is ook het team dat de meeste Grand Prix-races, de meeste coureurs- en de meeste constructeurkampioenschappen gewonnen heeft. Fantastic Ferrari is een eerbetoon aan de legende die Ferrari heet en aan de mannen in het rood die de F1-zeges behaalden.


Ferrari Door Pininfarina

Ferrari In het zeer uitgebreide boek Ferrari (maar liefst 548 pagina’s) worden legendarische momenten van het overbekende Italiaanse automerk herbeleefd. Het boek gaat in op de bouw van de auto’s in de fabriek te Maranello en de bijzondere samenwerking tussen Ferrari en Pininfarina, die in 1952 begon. De vele prachtige foto’s en tekeningen geven een goed beeld van de ontwikkeling van de typische Ferrari-stijl door de jaren heen, tot en met het laatste model. Een schitterend overzichtswerk over het fenomeen Ferrari-Pininfarina. Met een voorwoord van Sergio Pininfarina.


Ferrari, de legende uit Italië

Ferrari De legende uit Italië.

Alles over de Ferrari. Vanaf de eerste Ferrari 125 S uit 1947 tot en met de Ferrari 590 GTO
uit 2010. De beschrijvingen worden vergezeld door mooie foto’s van dit automerk.
Daarnaast wordt er o.a. ook aandacht besteed aan de Formule 1.
Een echte aanrader voor de Ferrari liefhebber.


Formule Ferrari

Formule Ferrari vertelt het verhaal van het succesvolste team uit de geschiedenis van de Formule 1. Ferrari is het enige team dat sinds de start van de Formule 1 in 1950 elke seizoen heeft deelgenomen. En nu staan ze overduidelijk weer op de plaats waar ze horen: bovenaan.
Begin jaren negentig ging het slecht met het Ferrari-team. Er werden geen races meer gewonnen en daarom waren drastische veranderingen noodzakelijk. Luca di Montezemolo was de man die het succes terug moest brengen. In de jaren zeventig was hij de rechterhand van Enzo Ferrari en hij nam de leiding van het bedrijf en het team in 1990 over. Dit was de eerste stap op weg naar de heerschappij van Ferrari over de Formule 1.

Montezemolo bouwde binnen 10 jaar een droomteam op met mensen als Jean Todt, Ross Brawn, Rory Byrne, Paolo Martinelle, Gilles Simon en natuurlijk Michael Schumacher. Deze aanpak begon vanaf 1997 zijn vruchten af te werpen. In 1997 en 1998 waren de twee titels binnen bereik, maar ze werden in de laatste race verloren. In 1999 was het eerste succes een feit met het winnen van de constructeurstitel. Een jaar later won Michael Schumacher zijn eerste rijderstitel. Sinds die tijd is de titel niet meer weggeweest uit Maranello, dat kleine stadje bij Modena.

Formule Ferrari is het eerste officiële boek over het Formule 1-team van Ferrari. Het boek is geïllustreerd met 140 unieke foto’s die de passie, emotie en geheimen achter het succes laten zien.
Umberto Zapelloni heeft ongelimiteerde toegang gehad tot het team om het volledige verhaal te kunnen vertellen. Hij is de hoofdredacteur van het sportkatern van de Italiaanse krant Correra della Sera en heeft meer dan 200 races bijgewoond.
Michel Comte is een zeer gewild fotograaf en heeft gewerkt voor Armani, Chanel, Lancôme, Nike, Versace, Mercedes Benz, Daimler Chrysler en BMW. Recent is hij voor het Rode Kruis op reportage geweest in Irak, Afghanistan en Bosnië.


Het Ultieme Verhaal Van Ferrari

Boordevol informatie en kleurrijk geïllustreerd, biedt het ultieme verhaal van Ferrari de complete geschiedenis van Ferrari. Van Enzo Ferrari als coureur tot de ongeëvenaarde auto’s voor de weg en de dominante aanwezigheid vanFerrari in de Formule 1. Het is het verhaal van de man, de auto’s en de passie die de legende vormen van het merk met het steigerende paard.


Mijn leven

‘De geschiedenis van de autosport – een geschiedenis die ik meer dan zestig jaar lang vanaf de eerste rij heb mogen volgen. Sterker nog, je zou kunnen zeggen dat ik een van de mensen was die deze geschiedenis moesten schrijven, gedreven door een overweldigende passie of ambitie. En mensen als Ascari en Valletta, Pirelli en Fangio, Ecclestone en Villeneuve, Balestre en Jones, en honderden anderen, zijn jaar na jaar, decennium na decennium mijn leermeesters, vrienden, leerlingen, medewerkers, bondgenoten en tegenstanders geweest in dit leven op het scherp van de snede.’

In Mijn leven vertelt Enzo Ferrari openhartig over zijn leven. Hij spaart niemand, ook zichzelf niet, in deze fascinerende autobiografie, die na zijn dood werd aangevuld door zijn zoon Piero.


Ferrari

Ontdek Ferrari Classic, de iconische sportauto, en zijn geschiedenis buiten de racebaan. Als je van mooie auto’s en prachtige fotografie houdt, neem dan zeker eens een kijkje in deze nieuwe ‘Icon of Style’.


Gek op auto’s! – Ferrari 458 Italia

Wist je dat de Ferrari veel Formule 1-racewedstrijden wint? Dat komt doordat hij snel kan optrekken en accelereren. En hij heeft veel bijzondere eigenschappen die andere raceauto’s niet hebben. In dit boek lees je er alles over!


FERRARI GESCHIEDENIS VAN DE AUTO

Het merk Ferrari is een van de bekendste auto- en racemerken ter wereld. Vele jongensdromen gaan over de rode bolides uit Maranello. De droom begon 115 jaar geleden in het Italiaanse Modena met de geboorte van Enzo Ferrari.

Enzo Ferrari

Enzo Anselmo Ferrari werd op 18 februari 1898 geboren in Modena, Italië. Al op jonge leeftijd kreeg hij het racevirus te pakken na een bezoek aan een autorace in Bologna met zijn vader in 1908. Enzo werd een redelijke coureur in de jaren ’10 en ’20 van de twintigste eeuw. Zijn prestaties vielen op bij Alfa Romeo en in 1920 mocht hij toetreden tot het raceteam Alfa Corso, waar hij hoofd van de raceafdeling werd. Daarnaast zou hij vanaf 1923 als coureur nog blijven racen tot aan de geboorte van zijn eerste zoon Alfredino (Dino) Ferrari in 1932.

Van Alfa Corso naar Scuderia Ferrari

Gedurende zijn werkzaamheden voor Alfa Romeo begon Enzo Ferrari zich steeds meer toe te spitsen op het technische vlak van de racerij en het leiden van het raceteam. In 1929 richtte Enzo zijn eigen renstal op dat fungeerde als zusterteam van het Alfa Corso team. Zijn renstal kreeg de naam Scuderia Ferrari. In 1933 werd de gehele racetak van Alfa Romeo ondergebracht bij Scuderia Ferrari en begon Ferrari de Alfa’s zelf met succes te produceren. Alfa Romeo had namelijk besloten te stoppen met het raceteam Alfa Corso gezien de dominantie van Mercedes en Auto Union in de jaren ‘30.

Toen Enzo in 1939 een zakelijk conflict kreeg met Alfa-directeur Ugo Gobbato, wilde Enzo volledig zelfstandig en dus los van Alfa Romeo verder. Enzo vertrok echter onder de voorwaarde dat hij voor vier jaar de naam Ferrari niet mocht verbinden aan zijn renstal of racewagens. Hierdoor ging Enzo verder onder de naam Auto Avio Constuzioni. In 1940 resulteerde dit in de eerste Ferrari: de Auto Avio Constuzioni 815. Gedurende de Tweede Wereldoorlog verhuisde Enzo zijn fabriek van Modena naar Maranello, ongeveer twintig kilometer van Modena. De productie voor de racerij kwam volledig stil te liggen. Na de Tweede Wereldoorlog kon Enzo eindelijk de eerste Ferrari die zij naam droeg produceren: de Ferrari 125 S uit 1947.

Successen in de racerij

De successen voor Scuderia Ferrari zouden snel volgen. In 1949 wist Ferrari met zijn coureurs te winnen in befaamde races als de 24 uur van Le Mans en de Mille Miglia. In 1950 werd de hoogste klasse van de autosport opgericht, de Formule 1, waar Ferrari haar eerste zege behaalde in 1951. Het jaar daarop werd het eerste kampioenschap in de koningsklasse behaald met Alberto Ascari. Vandaag de dag is Ferrari het enige team dat vanaf de eerste Grand Prix in 1950 in alle races in de Formule 1 aanwezig was. Ferrari is het meest succesvolle team in de Formule 1 en ook in andere raceklassen zoals Le Mans heeft Ferrari nog veel successen behaald.

Ferrari en productieauto’s

Al in 1949 werd de eerste productie Ferrari geproduceerd: de Ferrari 166 Inter. Ondanks dat de eerste productieauto’s vooral bedoeld waren om de racetak van Scuderia Ferrari te financieren, hechtte Enzo veel waarde aan de uitstraling en stijl van de auto’s. De straat Ferrari’s zouden in de loop der jaren steeds gewilder worden.

Om als merk te kunnen groeien, ging Ferrari in 1969 in zee met FIAT die een belang van 50 procent nam. In de jaren ’70 en ’80 bleef het merk groeien en nog voor de dood van Enzo Ferrari op 14 augustus 1988 kreeg FIAT negentig procent van de aandelen in handen. De opvolger van Enzo Ferrari werd de topbestuurder van FIAT, Luca di Montezemolo, die ook vandaag de dag nog president-directeur van Ferrari is. Onder zijn leiding is het merk Ferrari nog sterker ontwikkeld, maar altijd met eerbetoon aan het verleden. Een Ferrari staat nog altijd voor snelheid en luxe met Italiaanse passie.

Het steigerende paard en Modena geel

Rondom de geschiedenis van Ferrari bestaan ook veel misverstanden. Zo wordt nog wel eens gesproken over de suggestie dat het steigerende paard door Enzo is gekozen als logo omdat dit een favoriet paard van hem zou zijn. Ook wordt door menigeen gedacht dat de oorspronkelijke kleur van Ferrari rood is. Beiden zijn onjuist.

Na een goede race te hebben gereden in 1923 werd Enzo Ferrari benaderd door de hertog Enrico Baracca, vader van de legendarische gevechtsvlieger Francesco Baracca. Francesco was tijdens de Eerste Wereldoorlog omgekomen en vloog gedurende de oorlog met een zwart steigerend paard op zijn vliegtuig. Dit symbool werd door de hertog aan Enzo geschonken en Enzo zou deze als eerbetoon aan Francesco op zijn Ferrari’s zetten.

Daarbij creëerde Enzo een gele achtergrond, de officiële kleur van zijn geboorteplaats Modena. De Modena gele kleur werd ook de officiële Ferrari kleur. Aangezien men aan het begin van de twintigste eeuw alleen mocht racen in de kleuren van hun land, werd de racekleur van Ferrari rossa corsa (letterlijk racerood). De racekleur van Italië was namelijk rood, die van Engeland groen, van Frankrijk blauw en van Duitsland grijs. Desalniettemin wordt vandaag de dag elk eerste exemplaar van een productie Ferrari gespoten in de Modena gele kleur en dus niet in rossa corsa.


AutoAuto

Vergelijkbare berichten